شرط عربستان برای عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل

[ad_1]

عربستان سعودی آمادگی خود را برای عادی سازی روابط با اسرائیل مشروط به اجرای طرح صلح پیشنهادی ریاض در سال 2002 اعلام کرد.

به گزارش تسنیم، عبدالله المعلم، نماینده دائم عربستان سعودی در سازمان ملل متحد از آمادگی کشورش برای عادی سازی روابط با اسرائیل در صورت اجرای طرح صلح عربی توسط تل آویو که در سال 2002 توسط ریاض پیشنهاد شده بود، خبر داد.

المعلم در بیانیه‌ای به پایگاه خبری عربستان سعودی گفت: موضع رسمی عربستان سعودی این است که در صورت اجرای مفاد طرح صلح ارائه شده از سوی عربستان سعودی در سال 2002، ما آماده برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل هستیم. پایان اشغال تمامی اراضی عربی اشغال شده توسط اسرائیل در سال 1967 و ایجاد کشور مستقل فلسطین، انتخاب قدس شرقی به عنوان پایتخت و اعطای حق تعیین سرنوشت به فلسطینی ها بخشی از شروط است. این طرح.”

وی افزود: اگر این اتفاق بیفتد، نه تنها عربستان، بلکه کل جهان اسلام و 57 عضو سازمان همکاری اسلامی ما را در این زمینه دنبال خواهند کرد، یعنی اسرائیل را بشناسند و با آن ارتباط برقرار کنند.

در 4 نوامبر، شبکه تلویزیونی اسرائیلی کان گزارش داد که هیئتی متشکل از 20 نفر از رهبران رژیم صهیونیستی از ایالات متحده با عربستان سعودی دیدار و با مقامات بلندپایه سعودی از جمله وزرا و نمایندگان خاندان سلطنتی در ریاض گفتگو کرده اند.

فیل روزن، یک تاجر یهودی آمریکایی و عضو این هیئت گفت: سعودی ها مردم خود را برای عادی سازی روابط با اسرائیل آماده می کنند. آنها اسرائیل را یک قدرت بزرگ می بینند و تحت تاثیر قدرت دفاعی خود در منطقه قرار گرفته اند.

منابع عبری زبان اخیرا گزارش دادند که اولین بار یک هواپیمای رژیم صهیونیستی در فرودگاه بین المللی ریاض به زمین نشست که متعلق به مردی ثروتمند بود که پس از توقفی کوتاه در فرودگاه عمان، هواپیمای شخصی خود را از فرودگاه بن گوریون به عربستان سعودی رساند.

روزنامه عبری زبان اسرائیل هیوم نیز اخیرا گزارش داد که در پاسخ به این سوال که آیا ریاض روابط خود را با تل آویو عادی می کند یا خیر، فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان گفت: اسرائیل در حال ایجاد ثبات در منطقه و حرکت به سمت “به آوردن صلح” در منطقه است. “

با این حال وزیر امور خارجه عربستان افزود: عربستان معتقد است تنها راه دستیابی به ثبات کامل حل مسئله فلسطین است و دولت فلسطین باید به عنوان پایتخت بیت المقدس تشکیل شود و باید حاکمیت داشته باشد.

طرح صلح عربی که در اجلاس سران کشورهای عربی در بیروت، لبنان در مارس 2002 به تصویب همه کشورهای عضو رسید، حاوی مقرراتی است که از عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی جلوگیری می کند تا زمانی که تل آویو متعهد شود حقوق فلسطین را مطابق با قطعنامه های بین المللی مبنی بر عدم عقب نشینی حفظ کند. از خاک کشورهای عربی اشغال شده در سال 1967م.

[ad_2]

Mckenzie Elliott

عاشق عمومی قهوه. مزاحم خشمگینانه فروتن. Wannabe tv متعصب. حرفه ای موسیقی آزاد. بت نوجوان آینده.

تماس با ما