فرمول جدید قیمت گذاری خودروها به نفع مردم است

[ad_1]

خبرگزاری تسنیم: رئیس شورای رقابت از فرمول جدید این شورا برای قیمت گذاری خودرو دفاع کرد و گفت: یقین داریم این دستورالعمل به نفع مصرف کننده است. اگر این فرمول اشتباه گرفته شود، به هر حال نظر سازمان آزمون نیز به شورا ارائه می شود، اما تصمیم نهایی با شورای رقابت است.

دفاع کامل از فرمول جدید قیمت گذاری خودرو

رضا شیوا:

* (با اشاره به اینکه سوال اینجاست که چرا در چند ماه اخیر که بازار خودرو دچار تلاطم شده بود این تصمیم اتخاذ نشد؟): به بحث تعیین دستورالعمل قیمت خودرو در اردیبهشت 99 برگشتیم. در آن زمان تصمیم گرفتیم همان فرمول قبلی را اجرا کنیم و سبد تورم را به روز کنیم.

* توجه داشته باشید که از بهمن 98 تا اردیبهشت 99 در کارخانه بازنگری در قیمت خودرو صورت نگرفت و با ورود مجدد شورای رقابت به میدان، سردرگمی زیادی در مورد قیمت خودرو ایجاد شد. اما از اردیبهشت 1378 توانستیم قیمت خودرو را تنظیم کنیم.

* تولیدکننده در شرایط انحصاری سوء استفاده نکند تا در نهایت حقوق مصرف کننده تضییع شود.

* (با تاکید بر اینکه مطمئن هستیم دستورالعمل شورای رقابت در مورد قیمت خودرو به نفع مصرف کننده است): در این دستورالعمل قیمت های منصفانه را تعیین کرده ایم. بدیهی است برای از بین بردن انحصار در بازار خودرو باید به سمت رقابت پذیری حرکت کنیم و برای تحقق این امر وزارت صنعت و سازمان توسعه باید اقدامات لازم را انجام دهند. ناگفته نماند که شورای رقابت مسئول شکل دادن به وضعیت فعلی بازار خودرو نیست، اما باید واحدهای نظارتی در این امر ورود کنند.

*در حال حاضر به جز ایران خودرو و سایپا، خودروسازان دیگری وارد تولید شده اند که با افزایش تولید آنها در آینده می توانیم حداقل در تعدادی از خودروها بازار رقابتی ایجاد کنیم.

* (در خصوص ضمانت اجرای مصوبه جدید شورای رقابت): در فرمول جدید ضریبی به نام «لاندا» وجود دارد که نشان دهنده میزان عرضه بازار است. در آیین نامه جدید علاوه بر اینکه تولیدکننده باید به هدف افزایش 50 درصدی تولید دست یابد، دامنه محصولات نیز محاسبه شده است. بر این اساس اگر خودروساز با افزایش تولید، عرضه را افزایش دهد، ضریب کامل را می گیرد و می تواند قیمت ها را افزایش دهد. البته اگر خودروساز نتواند تولید و عرضه را افزایش دهد قیمت نیز به همین نسبت کاهش می یابد.

* برخلاف فرمول قبلی که همچنان برای برخی خودروهای اقتصادی اعمال می شود، ملاک افزایش تولید را برای افزایش قیمت خودروساز قرار داده ایم. البته باید بگوییم که در فرمول جدید هدف ما افزایش هدفمند قیمت خودرو نیست، در گذشته تغییرات قیمتی به دلیل تورم صورت می گرفت که معمولا هر سه ماه یکبار محاسبه می شد، اما در فرمول جدید قیمت ها تغییر می کند. تحت تأثیر عوامل دیگر، تولید و عرضه افزایش می یابد.

* (نشان به اینکه حتی در فرمول جدید ممکن است افزایش قیمت کمتر از نرخ تورم باشد): متاسفانه برخی فرمول را به دقت مطالعه نکرده اند. دلیلی وجود ندارد که مجوز افزایش قیمت در این فرمول حتی بیشتر از فرمول قبلی باشد. در بسیاری از موارد حتی افزایش قیمت ها کمتر از تورم است.

*شورای رقابت به دلیل افزایش ۲۵ درصدی قیمت خودرو در سه ماهه اخیر، شاخص تورم را کاهش داد، بنابراین افزایش قیمت منعکس کننده تورم نیست و تابعی از تولید و عرضه است.

* ما به تعهدات قانونی خود عمل می کنیم و در صورت لزوم قطعنامه را تغییر می دهیم. شورا باید خودش تصمیم بگیرد. ما در شورا قطعاً موضوع سازمان بازرسی را مطرح خواهیم کرد و اعضا نظر خود را اعلام خواهند کرد، اما به هر حال تصمیم شورا کاملا قانونی است و معتقدیم که این فرمول اشتباه گرفته شده و بحث آزادی مطرح نشده است. اصلا .

[ad_2]

Drake Beck

کارشناس سفر. خالق دوستانه نویسنده هیپستر دوست. دانش آموز عمومی.

تماس با ما