علت نامگذاری لیلة الرغائب چیست؟

[ad_1]

از ویژگی های مهم المراقبت این است که دستورات مراقبت و رفتار آن جنبه کلی دارد و مورد استفاده عرفا و عوام است.

به گزارش مهر، برخی از مردم در طول سال منتظر ماه رجب هستند تا بتوانند در اولین عصر جمعه آن ماه که به لیلة الرغائب معروف است، نماز بخوانند. در یکی از این شبها به نام لیلة الرغائب نقل شده است که ملائکه از آسمان به زمین فرود می آیند و در زمین ساکن می شوند و فرستاده نیت پاک بندگان خدا هستند.

از ویژگی های مهم کتاب المراقبت این است که دستورات مراقبت و سیره آن جنبه کلی دارد و مورد استفاده عارفان و عوام است و شامل اعمال برای تمام ایام سال است و آثار آن را با توجه به آن عنایت برمی شمارد. علامه طباطبایی در مقدمه این کتاب آن را بهترین کتاب تألیف شده در باب عبادت و قرب و عنایت می داند.

آیت الله میرزا جواد ملکی تبریزی با فضیلت در مورد آن شب می فرماید: «اگر شب اول ماه مصادف با شب جمعه باشد، سزاوار است که فعل لیله الرغائب را بجا آورد. از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) روایت شده است که فرمود: «از اولین شب جمعه ماه رجب غافل نشوید. چون شبی است که فرشتگان آن را لیلة الرغائب می نامند.

این نامگذاری به این دلیل است که پس از ثلث شب، هیچ فرشته ای در آسمان و زمین باقی نمی ماند مگر اینکه در کعبه و اطراف آن جمع شوند. سپس خداوند ناخواسته به سراغشان می آید و می فرماید: ای فرشتگان من! هرچی میخوای از من بپرس ملائکه می گویند: باید روزه داران رجب را ببخشیم. خدا میگه من این کارو کردم

بهتر است کسي که اين حديث را مي شنود در آن شب بر ملائکه صلوات فراوان صلوات بفرستد تا بتواند وظيفه اي را که در آيه 12 بر عهده ما گذاشته شده هر چه بهتر انجام دهد. سپس رسول خدا (ص) فرمود: کسى که روز پنج شنبه اول رجب را روزه گرفت و سپس در بین نماز مغرب و عشا دوازده رکعت نماز خواند که هر دو رکعت یک سلام و سوره فاتحه در هر رکعت یک رکعت بود. در انا انزلنا فی لیلة القدر سه مرتبه و دوازده مرتبه قل هو الله احد خواند و چون نماز تمام شد هفتاد مرتبه بر من صلوات فرستاد (با این کلمات): اللهم صلی الله علیه و آله و سلم. سپس رکوع کن و در سجده هفتاد مرتبه بگو: اقدس رب اللائکه و ارواح. سپس سرت را بلند کن و بگو: پروردگار مغفرت و رحمت و تجاوز، بدان که تو اعلی هستی، آنگاه دوباره رکوع کن و در سجده آنچه را که در سجده اول گفته است بگو، سپس حاجت خود را از خداوند بخواه، پس خداوند می خواهد.

سپس رسول خدا فرمود: سوگند به کسى که جانم در دست اوست; هیچ بنده و وزیر خدایی این نماز را نمی‌خواند مگر اینکه خداوند گناهانشان را ببخشد، حتی اگر گناهانشان مانند ته دریا، بزرگی شن، وزن کوه، تعداد برگ درختان و روز خدا باشد. قضاوت هفتصد بستگان او برای خود می ایستد که همه سزاوار آتش هستند. و خداوند در شب اول قبر با چهره ای گشاده و خندان و زبانی فصیح که می فرماید: ای حبیب من! ارائه یک خبر خوب؛ شما از هر سختی در امان هستید. می پرسد: تو کیستی؟ چهره ای بهتر از تو ندیده ام و بوی تو را نبویده ام. پاسخ می دهد: محبوب من! من ثواب نمازی هستم که در شب و منطقه و ماه و سال معینی خوانده اید. من امشب آمدم تا حقیقت را بگویم و با تو خلوت کنم و وحشت تو را از بین ببرم. و چون در صور دمیده شود، روز قیامت بر تو سایه افکندم; و هرگز هیچ چیز خوبی را به نوبه خود از دست نخواهید داد.

در اینجا این سؤال مطرح می شود که روایت این است که لیلة الرغائب اولین شب جمعه ماه رجب است; و اگر اعمالی که در این روایت آمده از اعمال آن شب باشد و شب جمعه اول ماه مصادف با اول ماه باشد چگونه می توان آن عمل را انجام داد؟ از آنجایی که در این صورت پنج شنبه قبل از جمعه اول ماه رجب نیست، پاسخ این است که اگر بخواهیم در ظاهر روایت تأثیر بگذاریم، باید بگوییم که این اعمال، شب اول ماه است، نه عصر جمعه; و اگر شب جمعه بود، آن اعمال در شب جمعه دوم انجام می شود; گرچه لیلة الرغائب نیست. زیرا در روایت تصریح نشده است که این اعمال باید در شب الرغائب واقع شود. اما راه دوم و سومی وجود دارد که صحیح تر به نظر می رسد. راه دوم این است که این اعمال را بدون روزه انجام دهید و راه سوم این است که حتی در زمانی که روزه در ماه رجب نیست روزه بگیرید.

[ad_2]

Nylah Rasmussen

قادر به تایپ با دستکش بوکس نیست. گیک الکل. دانشجوی بی عذرخواهی ایجاد کننده. کاوشگر بسیار جذاب تلویزیون نینجا. علاقه مند به وب معمولی معتاد آبجو

تماس با ما