نابغه ایرانی؛ حمد و تأسف از هجرت او

[ad_1]

دنیای شطرنج امروز تحت تاثیر درخشش خیره کننده علیرضا فیروزجا، استعداد نوجوان ایرانی است. این شطرنج باز 18 ساله از دوران کودکی نبوغ بزرگ خود را به اثبات رسانده و اکنون به رتبه دوم رنکینگ جهانی رسیده است. همه از علیرضا و استعدادهایش می گویند. با این حال، ستایش بین المللی بالای این نابغه، احساسی مضاعف به ما می دهد. از یک طرف خوشحالیم و از طرف دیگر متأسفیم که چرا او نباید در زادگاهش زیر پرچم کشورش مسابقه دهد.

فیروزجا حدود دو سال است که پرچم فرانسه را برافراشته و افتخارات شخصی او به نام آن کشور ثبت شده است. با این حال تشویق های اخیر فیروزجا از سوی رقیب اصلی و شماره یک آن در جهان است. مگنوس کارلسن نروژی که چند روز پیش برای پنجمین بار قهرمان جهان شد به صراحت از علیرضا یاد کرد و او را تنها انگیزه خود برای ادامه درخشش در دنیای شطرنج معرفی کرد.

کارلسن 31 ساله از ورزش گفت: “من واقعاً دوست دارم شطرنج بازی کنم و هنوز هم می خواهم آن را بازی کنم.” من مشتاقانه منتظر کریسمس هستم تا در مسابقات قهرمانی جهان سریع و خشمگین شرکت کنم، اما اعتراف می کنم که از قهرمانی در مسابقات قهرمانی شطرنج کلاسیک جهان در دبی لذت زیادی نبردم و گاهی اوقات به قهرمانی جهان (شاید مقابل فیروزجا) فکر می کردم. ..»

کارلسن نیز در اظهاراتی عجیب و غیرقابل پیش بینی تنها انگیزه او برای دفاع از عنوان قهرمانی جهان را تقابل دو طرفه با نابغه شطرنج ایران، علیرضا فیروزجا دانست. اعتراف شیرین برای هواداران فیروزجا که او را قهرمان جهان می بینند. فیروزجا که ماه گذشته گرندپری سوئیس را برای راهیابی به جام جهانی مقابل کارلسن به دست آورد، با درخشش بی سابقه در جام ملت های اروپا در فرانسه در رده 2804 جهان و دوم جهان قرار گرفت و معتقد است که کارلسن در آینده تنها رقیب جدی است.

حریفی که انگیزه کارلسن است و از هم اکنون خود را برای رقابت با این بازیکن آماده می کند. شطرنج باز نروژی حتی این ادعای باورنکردنی را مطرح کرد که فیروزیا اگر در حد توانش نباشد نمی تواند برای دفاع از عنوان قهرمانی جهان پای میز بیاید! این نابغه شطرنج ایرانی در حال حاضر بهترین شطرنج جهان است و در بین 15 شطرنج برتر تاریخ است که از مرز 2800 عبور کرده است، در حالی که کارلسن در رده دوم این رشته با 2865 رتبه اول جهان است.

[ad_2]

Morgan Bullock

هاردکور الکل ماون. علاقه مند شدید به اینترنت دوست داشتنی توییتر متعصب. دردسر ساز.

تماس با ما