هر آنچه باید در مورد LineageOS – Zomit بدانیم

[ad_1]

بسیاری از مردم این را باور دارند گوگل و دیگر غول های فناوری به طور طبیعی رشد کرده اند. اما بر هیچ کس پوشیده نیست که غول جستجوی اینترنتی مدیون موفقیت های خود مدیون کمک سیا ، NSA و DARPA است. این شرکت مستقر در مونته نگرو دارای اکوسیستم Android به همراه سایر خدمات خود است. این سیستم عامل در حال حاضر 73 درصد سهم بازار را در اختیار دارد.

به گزارش وب سایت میکیوزآو، گوگل سابقه خوبی در زمینه حفظ حریم خصوصی کاربران ندارد. بنابراین ، تقاضا برای فریم های سفارشی که به حریم خصوصی کاربران احترام می گذارد ، افزایش یافته است. برخی افراد ترجیح می دهند از ROM های سفارشی استفاده کنند زیرا برنامه های استاندارد اضافی در ROM های شرکتی وجود دارد. دیگران به دلایل حفظ حریم خصوصی این نوع قاب ها را بر روی دستگاه خود نصب می کنند.

LineageOS به دلیل ثبات ، پشتیبانی از چند دستگاه ، محیط مستقل از Google و ویژگی های خاص شناخته شده است.

LineageOS چیست؟

lineageos چیست؟

LineageOS محبوب ترین ROM سفارشی و منبع باز برای اندروید است که روی بیش از 2.6 میلیون دستگاه فعال نصب شده است. این پروژه در ابتدا سیانوژن نام داشت. اولین رام مورد بحث برای HTC Dream و HTC Magic در سال 2009 منتشر شد.

مقالات مرتبط:

در روزهایی که اندروید به تازگی وارد بازار شده بود ، یک توسعه دهنده سیانوژن با نام مستعار JesusFreke وجود داشت که سرانجام کار توسعه بیشتر ROM را به استیو کاندیک واگذار کرد.

کاندیک کسی بود که سیانوژن را تغییر داد و به CyanogenMod تبدیل کرد. ROM سفارشی برای سومین بار در دسامبر 2016 تغییر نام داد و از آن زمان LineageOS نامیده شد. پس از سومین تغییر نام ROM مورد بحث ، شش نسخه منتشر شد که هر کدام بر اساس نسخه منبع باز اندروید بود. در زیر لیستی از نسخه های این ROM سفارشی آمده است.

  • LineageOS 13.0 (مارشمالو)
  • LineageOS 14.1 (نوقا)
  • LineageOS 15.1 (اوریو)
  • LineageOS 16.0 (فوت)
  • LineageOS 17.1 (Android 10)
  • LineageOS 18.1 (Android 11)

این سیستم عامل بیش از 190 دستگاه را پشتیبانی می کند. ROM مورد بحث حتی با برخی از دستگاههای قدیمی سازگار است. به عنوان مثال ، هنوز امکان نصب این سیستم عامل بر روی Nexus 6 وجود دارد. این تلفن هوشمند در سال 2016 همزمان با LineageOS عرضه شد.

ROM ذکر شده در عملکردهای نسخه های قبلی این سیستم عامل تعبیه شده است و عملکردهای جدیدی را ارائه می دهد که در زیر به برخی از آنها اشاره می شود.

  • پشتیبانی کامل از اتصال USB ، WiFi و بلوتوث
  • پشتیبانی از کدک صوتی FLAC
  • لیست گسترده ای از نام نقاط دسترسی (APN) که از طریق تنظیمات سیم کارت قابل دسترسی است
  • از نسخه باز کاربر استفاده کنید
  • بهبود عملکرد و توانایی افزایش فرکانس کار پردازنده اصلی
  • ظاهر و دسترسی برنامه را مدیریت کنید

مهمتر از همه ، هیچ افزونه ای روی LineageOS نصب نشده است. با این حال ، برخی از افزونه های غیرقابل جابجایی در اکثر دستگاه های Android وجود دارد. در نهایت ، عملکرد ، ثبات و قابلیت اطمینان این ROM از نظر کاربران سیستم عامل مورد نظر بسیار خوب است.

LineageOS روی کدام گوشی ها قابل اجرا است؟

طبق اطلاعات موجود در وب سایت رسمی LineageOS ، این ROM در حدود 200 دستگاه پشتیبانی می شود. سریعترین راه برای فهمیدن اینکه آیا دستگاه شما از این سیستم عامل پشتیبانی می کند یا خیر این است که ابتدا به وب سایت رسمی بروید و سپس نام دستگاه خود را در لیست جستجو کنید.

این لیست نام دستگاه های شرکت های بزرگ مانند سامسونگ ، گوگل ، موتورولا و وان پلاس را نشان می دهد.

چقدر حریم خصوصی در LineageOS رعایت می شود؟

حفظ حریم خصوصی در سیستم عامل Lineage

برنامه های Google در این سیستم عامل ارائه نمی شود و این عملکرد به تنهایی مانع از انتقال بسیاری از اطلاعات شما به خدمات Google می شود. این ROM سفارشی همچنین دارای یک گزینه امنیتی عالی به نام APG است. این ویژگی رمزگذاری بسیار قدرتمندی را ارائه می دهد که با پروتکل های رمزگذاری GPG و PGP نیز سازگار است.

با این حال ، با انتشار Android 10 ، سیستم رمزگذاری LingeageOS APG دیگر یک تخصص نیست. از آنجا که از اندروید 10 ، گوگل عملکرد رمزگذاری مشابهی را در مرکز سیستم عامل تلفن همراه خود قرار داده است.

با شروع از نسخه 15.1 ، LineageOS عملکرد جدیدی را به نام Trust معرفی کرده است تا به طور مشترک مشکلات حفاظت از داده ها را حل کند. قرار است این اعتماد حفره های امنیتی را در وصله های نرم افزاری ماهانه ای که گوگل منتشر می کند ، ببندد. در LineageOS ، کاربران می توانند با مراجعه به تنظیمات> حریم خصوصی ، همه ویژگی های امنیتی و حریم خصوصی را در یک مکان مشاهده و پیکربندی کنند.

نماد اعتماد به طور دائم در نوار وضعیت نمایش داده می شود تا اقدامات امنیتی لازم بلافاصله انجام شود. همچنین می توانید از این ویژگی برای اعمال محدودیت در برنامه های پیامکی استفاده کنید.

LineageOS چقدر امن است؟

این سیستم عامل به طور پیش فرض از فناوری پیشرفته امنیت لینوکس (SELinux) استفاده می کند. این فناوری ابتدا توسط NSA برای هسته لینوکس توسعه داده شد. فعال سازی SELinux دسترسی به برنامه ها و سرویس های در حال اجرا را در پس زمینه محدود می کند. این بدان معناست که محدودیت های زیادی بر روی فعالیت بدافزار برای نفوذ و هک کردن فرآیندهای مختلف وجود دارد.

امنیت یکی از مهمترین عملکردهای LineageOS است

مانند SELinux ، LineageOS به طور پیش فرض از جعل امضا جلوگیری می کند. روش امضا برای بررسی اعتبار برنامه ها استفاده می شود. به عبارت دیگر ، جعل امضا می تواند نسخه غیر واقعی برنامه را اجرا کند. همه برنامه های کاربردی در همه تلفن های Android با شناسه بسته منحصر به فرد آنها مشخص می شوند. با فعال بودن جعل امضا ، یک برنامه آلوده می تواند بر روی دستگاهی با نام مشابه برنامه های دیگر اجرا شود.

قابلیت جعل امضا نصب برنامه ها را آسان تر می کند. با این حال ، این گزینه به طور پیش فرض در LineageOS فعال نیست.

به طور کلی ، ROM مورد نظر به کاربر کنترل کامل و دقیق دسترسی به همه برنامه ها را می دهد. همچنین می توانید ویژگی های امنیتی را برای هر برنامه فعال یا غیرفعال کنید.

نحوه نصب LineageOS بر روی گوشی خود

روش نصب Lineage OS

می توانید نسخه خاصی از تلفن خود را از وب سایت رسمی LineageOS بارگیری کرده و طبق دستورالعمل های موجود در آن وب سایت بر روی دستگاه خود نصب کنید. البته ، به خاطر داشته باشید که فلش ROM جدید تمام حافظه دستگاه شما را پاک می کند. قبل از نصب این سیستم عامل از اطلاعات مورد نظر خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.

کدام برنامه ها روی LineageOS اجرا می شوند

همانطور که قبلاً ذکر شد ، Google Apps در این سیستم عامل گنجانده نشده است. البته این برنامه ها را می توان با بسته GApps نصب کرد. بنابراین ، می توانید از برنامه های google در این ROM سفارشی نیز استفاده کنید.

برای نصب GApps ، می توانید فایل zip این بسته را به دستگاه بازگردانید. به جای Play Store ، می توانید از فروشگاه های برنامه های شخص ثالث مانند F-droid ، App Toide یا Aurora استفاده کنید. برای نصب و استفاده از فروشگاه های ذکر شده نیازی به چشمک زدن نیست و می توانید فایل APK پیش فرض آنها را بارگیری و نصب کنید.

نحوه به روز رسانی LineageOS

به روزرسانی های LineageOS مانند نسخه معمولی Android OTA برای کاربران منتشر می شود. برای دسترسی به بخش Updates ، باید به منوی Settings بروید.

چرا باید LineageOS را نصب کنیم؟

کمبود تراشه های پردازنده قیمت لوازم الکترونیکی از جمله رایانه و تلفن های هوشمند را افزایش داده است. در این بازار پر آشوب ، به جای خرید گوشی هوشمند جدید ، LineageOS را روی دستگاه قدیمی خود نصب کرده و همچنان از قابلیت های نسخه های جدیدتر اندروید بهره مند می شوید.

ROM مورد نظر به شما امکان می دهد آخرین نسخه Android را در دستگاه های قدیمی تر نصب و اجرا کنید. یکی از مهمترین عملکردهای LineageOS این است که هیچ برنامه کاربردی اضافی ارائه نمی دهد و بنابراین حافظه دستگاه شما را مصرف نمی کند. این ROM بسیار خوب کار می کند و نسبت به ROM های استاندارد نصب شده بر روی تلفن های هوشمند ایمن تر است. LineageOS همچنین کاربران را قادر می سازد تا برنامه ها را به طور کامل مدیریت کنند.

تا به امروز ، هیچ یک از ROM های سفارشی موجود در بازار به اندازه LineageOS از دستگاه ها پشتیبانی نمی کنند.

نظر شما در مورد این سیستم عامل چیست؟

[ad_2]

Serena Wells

معتاد عمومی رسانه های اجتماعی. متعصب افراطی سفر. فریلنسر متعصب وب. مستعد حملات بی تفاوتی. زیاد می افتد

تماس با ما