پوتین قانون بحث برانگیز را امضا کرد

[ad_1]

ایسنا نوشت: رئیس‌جمهور روسیه بسته‌ای از قوانین بحث‌برانگیز جدید را امضا کرد که اختیارات دولت را برای تعیین افراد و سازمان‌ها به‌عنوان «عوامل خارجی» و اعمال محدودیت‌های جدید برای رسانه‌ها افزایش می‌دهد.

به گزارش سی‌بی‌اس نیوز، قانون جدید قانون ماموران خارجی مصوب 2012 را تمدید می‌کند. قانونی که به مقامات اجازه می‌دهد به گروه‌های حقوق بشر و سایر سازمان‌هایی که از خارج از روسیه وجوه دریافت می‌کنند به عنوان «عامل خارجی» اشاره کنند. این قانون همچنین منجر به بسته شدن دفاتر برخی از برجسته‌ترین سازمان‌های غیردولتی روسیه، محاکمه و جریمه در سال‌های اخیر شده است. این قانون سال گذشته به روز شد تا برای افراد از جمله روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان قابل اجرا باشد.

اصلاحیه‌هایی که روز چهارشنبه توسط ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه امضا شد، پارامترها را گسترش می‌دهد تا یک شخص حقیقی یا حقوقی در روسیه رسما به عنوان “عامل خارجی” در نظر گرفته شود. اصطلاحی با مفاهیم منفی از جنگ سرد.

طبق قانون، شهروندان روسی یا خارجی که از خارج از روسیه حمایت مالی می‌کنند و در فعالیت‌های سیاسی به نفع یک کشور خارجی شرکت می‌کنند، باید به‌عنوان عامل خارجی ثبت نام کنند.

منتقدان قانون استدلال می‌کنند که تعریف قانونی «فعالیت سیاسی» بسیار گسترده‌تر از آن است که شامل نظارت بر انتخابات، اظهارنظر در مورد سیاست‌های دولت از طریق رسانه‌های اجتماعی و شرکت در راهپیمایی‌ها شود.

این تعریف به مقامات این اختیار را می دهد که در آستانه انتخابات پارلمانی روسیه در سال 2021 از قانون علیه هر نوع مخالفت استفاده کنند.

سازمان عفو ​​بین‌الملل ماه گذشته این قانون را محکوم کرد و هشدار داد که این قانون «تعقیب خیال‌پردازی‌های جدید» در روسیه است.

بر اساس این قانون تمدید شده، مقامات دولتی روسیه در صورتی که به این نتیجه برسند که با فعالیت حرفه ای یک روزنامه نگار مغایرت داشته اند، می توانند روزنامه نگاران خارجی را به فهرست رسمی “عوامل خارجی” اضافه کنند.

“نمایندگان خارجی” شامل محدودیت هایی مانند ثبت حساب های سالانه فعالیت های خود و در نتیجه ایده معرفی خود در نشریات روسی است. لایحه دیگری که روز چهارشنبه توسط پوتین امضا شد، مجازات هایی از جریمه نقدی تا پنج سال زندان را برای ماموران خارجی که از ثبت یا گزارش فعالیت های خود به شکل توصیفی کوتاهی می کنند، در نظر گرفته است.

واسیلی پیسکاروف، قانونگذار روسی و حامی این قانون، از این ابتکار دفاع کرد و گفت که برای حفاظت از حاکمیت فدراسیون روسیه و جلوگیری از مداخله در امور داخلی کشورمان ضروری است.

وزارت دادگستری روسیه اخیراً Nasiliu.Net، یک سازمان برجسته که از قربانیان خشونت خانگی روسی حمایت می‌کند، به فهرست «مجرمین خارجی» و مدافعان خشمگین حقوق بشر اضافه کرده است. این وزارتخانه همچنین نام پنج نفر از جمله منتقد قدیمی پوتین، لئو پونوماریوف فعال حقوق بشر و چهار نفر دیگر از جمله خبرنگار رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی را معرفی کرد.

پوتین روز چهارشنبه با امضای چند لایحه دیگر به لایحه 2020 پایان داد. قوانین بسیاری برای تقویت حکومت پوتین در نظر گرفته شده است. یکی از این قوانین به مقامات نظارتی روسیه این قدرت را می‌دهد تا پلتفرم‌های اینترنتی را که علیه رسانه‌های دولتی تبعیض قائل هستند، به طور جزئی یا کامل مسدود کنند.

طرفداران پرونده او تلاش کرده اند تا نسخه واقعی این بیانیه را به صورت آنلاین در دسترس قرار دهند. توییتر اخیرا برخی از رسانه های روسی را “رسانه های حامی دولت” نامید و مورد انتقاد مقامات مسکو قرار گرفت. یوتیوب همچنین تعدادی از کانال های دوستانه کرملین را در سال 2020 ممنوع کرد. این اقدام توسط مقامات روسی “سانسور” خوانده شده است.

پیش نویسان گفتند که این پیش نویس قانون شبکه های اجتماعی خارجی را هدف گرفته است، اما می تواند علیه سیستم عامل های روسی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

قانون دیگری که پوتین روز چهارشنبه امضا کرد، تجمعات سیاسی در نزدیکی خدمات اضطراری، از جمله ایستگاه های پلیس یا آژانس های اطلاعاتی را ممنوع می کند.

به اشتراک گذاری داده های شخصی یا اطلاعات مربوط به فعالیت های مقامات اطلاعاتی یا افسران مجری قانون در حال حاضر یک جرم کیفری است. در پاسخ به تحقیقات اخیر رسانه‌ها، این ابتکار از داده‌های فاش شده برای فاش کردن اسامی، تصاویر و شماره تلفن ماموران سرویس امنیت فدرال که گفته می‌شود در مسمومیت الکسی ناوالنی، رهبر مخالفان روسیه دست داشتند، استفاده کرد.

[ad_2]

Todd Holland

متفکر. معتاد رسانه های اجتماعی متعصب الکل استاد وب. مبشر قهوه معمولی.

تماس با ما