چرا پاکستان ممکن است در کنار عربستان سعودی علیه ایران قرار بگیرد؟

[ad_1]

فرارو- پاکستان به طور سنتی در درگیری میان عربستان سعودی و ایران بی‌طرف مانس. با این وجود، این وضعیت ممکن است در حال تغییر باشد.

به گزارش فرارو به نقل از میدل ایست آی، شاهزاده «عبدالعزیز بن سعود بن نایف» وزیر کشور عربستان سعودی در سفری یک روزه، روز دوشنبه وارد پاکستان شد تا بر لزوم اتحاد پاکستان با ریاض تاکید کند. عربستان سعودی که اکنون درگیر جنگ در یمن از سال 2014 میلادی است، میخواهد حمایت نظامی و دیپلماتیک در مبارزه با انصارالله نزدیک به ایران را کسب کند. . پاکستان نیز به یک دوست در منطقه نیاز دارد.

حمله اخیر جدایی طلبان بلوچ به یک پایگاه نظامی بزرگ پاکستان با تعداد زیادی ککته و زخمی به پایان رسید. تشکیلات پاکستانی در حال حاضر در حال بحث در مورد چگونگی پاسخ به آن است.

به طور سنتی، پاکستان در درگیری بین عربستان سعودی و ایران بیطرف مانده است، اما تحلیلگران میگویند این وضعیت در آستانه تغییر باشد. «میدل ایست آی» از تحقیقات کرسیده است که عربستان سعودی و پاکستان از ترکیب چه میخواهند و به چه چیزی نیازی دارند؟

“عمر کریم” از اعضای “موسسه خدمات انجمن سلطنتی” اندیشکده های دفاعی در بریتانیا میگوید شاهزاده “عبدالعزیز” برای آزمودن وضعیت و تلاش برای متقاعد کردن اسلام آباد به مقاومت در برابر ایران به سفر کرده است.

او به «میدل ایست آی» میگوید: «سعودیها برای مبارزه با انصارالله نیاز به کمک دارند. در حالت ایده آل، آنها به اشتراک گذاری اطلاعات و استفاده از یک تیپ نظامی پاکستانی در نقش تدافعی را میخواهند ».

“محمد اطهر جاوید” مدیر خانه پاکستان یک اندیشکده مستقر در اسلام آباد میگوید که امنیت عربستان سعودی تیره و تار به نظر میرسد و از زمانی که دولت آمریکا حمایت خود را از آن کشور کاهش دهد دفاع هوایی ریاض را به شکل خطرناکی با افول تهدید می کند. شده است.

او میافزاید: “سعودیها حتما میخواهند جلوی پرتاب موشکهای انصارالله به حریم هوایی ریاض را بگیرند، زیرا اکنون مدنظر انصارالله با حمله پالایشگاههای نفت و میادین نفتی، فرودگاهها و بنادر کشتیرانی استراتژیکتر میشوند. عربستان سعودی نمی‌خواهد یمن در دست شبه نظامیان نزدیک به ایران باشد».

پاکستان

به گفته «تیم لندرکینگ» فرستاده ویژه آمریکا در یمن گفته است که تنها در سال 2021 میلادی انصارالله 375 حمله فرامرزی علیه عربستان سعودی انجام شد که شامل موشک‌های موشکی و په‌پادی نیز می‌شد.

یکی دیگر از نکات مهم در دستور کار عبدالعزیز، به اشتراک گذاری اطلاع رسانی. کریم از اندیشکده خدمات متحد سلطنتی میگوید سعودیها میترسند ایران توان انصارالله را با استفاده از نیروهای شبه نظامی که از جنگ در سوریه بازگشته اند تقویت کند و احساس کند که ممکن است در این زمینه کمکرسانی کند.

او به «میدل ایست ای» میگوید: «تیپ شبه نظامی زینبیون از پاکستانیهای شیعه تککیل شده است. آنها مدتی هستند که در کنار نیروهای دولتی در سوریه میجنگند، اما بسیاری از آنها اکنون باگگته اند. »

اسماعیل قاآنی «یکی از نگرانی‌های اصلی سعودی‌ها و پاکستانی‌ها است. قاآنی در حال حاضر فرمانده نیروی قدس واحد زبده ایران است که وظیفه عملیات برون مرزی را بر عهده دارد. او در امور افغانستان و پاکستان کارشناس است».

کریم میافزاید: «عربستان سعودی نگران است که قاآنی جوانان جوانان شیعه را در افغانستان و پاکستان جذب کند و آنان را با جنگجویان سابق زینبیون هماهنگ کرده و به سوی یمن هدایت کند. سعودی ها از پاکستان می خواهند که جلوی روندی که در پاکستان و افغانستان را می گیرند. پیشتر سازمانهای اطلاعاتی پاکستان متوجه جذب نیرو از میان مردان شیعه پاکستانی شدند، اما اکنون سعودیها از پاکستانیها میخواهند جلوی این روند را بگیرند.

او اشاره می کند که احتمالاً چنین اطلاعاتی را با ریاض به اشتراک می گذارند.

او اشاره می کند که اکنون ریاض و اسلام آباد همسویی دارند و یک هدف مشترک را دنبال می کنند. استخبارات پاکستان در حال رصد روند بازگشت شبه نظامیان پاکستامیان پاکستانی اورس.

“کمال علم” پژوهشگر ارشد در اندیشکده “شورای آتلانتیک” اشاره می کند که سعودی ها کماکان خواهان حمایت دیپلماتیک بیشتر برای فشار قرار دادن ایرانی ها به منظور توقف تامین مالی و تسلیحاتی انصارالله هستند.

او میافزاید: «دولت غیر نظامی پاکستان پیوندهای خوبی با ایران دارد و احتمالاً از سوی سعودی‌ها تحت فشار قرار خواهند گرفت تا از نفوذ خود برای کاهش تنش‌های فعلی استفاده کنند. این روزها مشکلات خاص خود را با ایران دارد. پاکستان ایران را می کند که شبه نظامیان جداییطلب بلوچ را در خاک خود پناه داده است ».

«علم» میگوید که اخیراً به طور متوسط ​​روزنه پنج سرباز خود را از دست دادن موضوعی که باعث برانگیخته شدن خشم جامعه استراتژیک شده است.

او به “میدل ایست آی” میگوید: “من بسیار مطمئن هستم که پاکستان نیروهای خود را به عربستان سعودی نخواهد فرستاد، اما تشکیلات این کشور را دنبال خواهد کرد که با ایران خواهد بود.”

علم میگوید آنچه در پیش است تا حد زیادی به روند تحولات در بلوچستان بستگی دارد.

جاوید از خانه پاکستان میگوید سربازان پاکستانی در عملیات امنیتی مرزی را در عربستان سعودی انجام دادند، اما به یمن نرفتند. به جای خطر درگیری با شبه نظامیان نزدیک به ایران او به «میگوید ایست آی» میگوید: «من فکر میکنم را به نقشهای استراتژیک، مشاورهای و آموزشی محدود کند».

تحلیلگران موافق هستند که پاکستان در تنگنا قرار گرفته اند و باید سعودی ها راضی کند، اما فاصله کافی را از جنگ تحت رهبری عربستان در یمن حفظ خواهد کرد و همزمان تلاش می کند تا تنش ها را با ایران پنهان کند.

جاوید می‌گوید: «شهرت و اعتبار عربستان سعودی در خطر است. به همین دلیل آن کشور با نامیدی در حال نزدیک شدن به پاکستان است».

[ad_2]

Tiana Fitzpatrick

دوست حیوانات در همه جا. متخصص موسیقی برنده جایزه. کافه قهوه. ارتباط دهنده. کاوشگر. متعصب الکل

تماس با ما