چهار نوشیدنی انرژی زا مضر برای نوجوانان

[ad_1]

“نوشیدنی های انرژی زا” نوشیدنی های آماده حاوی کافئین هستند که به افزایش سطح انرژی و بهبود هوشیاری ذهنی و عملکرد فیزیکی معروف هستند. بزرگسالان معمولاً این نوشیدنی ها را به طور منظم مصرف می کنند، اما کودکان و نوجوانان به دلیل اثرات منفی آنها برای سلامتی باید از مصرف نوشیدنی های انرژی زا خودداری کنند.

به گزارش ایرنا، کودکان و نوجوانان اغلب نوشیدنی های انرژی زا را با نوشیدنی های ورزشی اشتباه می گیرند و به همین دلیل مقادیر زیادی از نوشیدنی های انرژی زا را برای اهداف عمومی مانند آبرسانی مصرف می کنند. بنابراین آموزش نوشابه های انرژی زا و مضرات آن به کودکان و جوانان ضروری است.

مصرف این نوشیدنی های انرژی زا می تواند برای سلامتی شما مضر باشد، برخی از نمونه ها عبارتند از:

1) اضطراب و بی خوابی

با توصیه پزشکان اطفال باید از مصرف کافئین خودداری کرد. افراد بین 12 تا 18 سال باید حداکثر 100 میلی گرم (معادل یک فنجان) از این غذا مصرف کنند.

مصرف بیش از حد کافئین بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر می گذارد و منجر به اضطراب و بی خوابی می شود. بی قراری و تمرکز ضعیف از دیگر عوارض نوشیدنی های انرژی زا است.

مصرف منظم نوشیدنی های حاوی کافئین منجر به وابستگی به کافئین در کودکان و نوجوانان می شود و در صورت عدم مصرف این نوشیدنی ها ممکن است علائم ترک (سردردهای مداوم، خواب آلودگی و خستگی مزمن) را تجربه کنید.

2) کاهش اشتها

نوشیدنی های انرژی زا حاوی مقادیر بالایی قند (معادل یا بیشتر از قند موجود در نوشیدنی های معمولی) هستند. مصرف زیاد قند، معده کودک را پر می کند و اشتهای او را برای غذاهای دیگر کاهش می دهد. علاوه بر این، محتوای بالای کافئین در نوشیدنی های انرژی زا می تواند سیستم عصبی سمپاتیک را تحریک کند، احساس سیری را افزایش دهد و احساس گرسنگی را کاهش دهد.

3) کم آبی بدن

کافئین نه تنها اثر محرک دارد، بلکه اثر ادرارآور نیز دارد. بنابراین مصرف زیاد کافئین به خصوص اگر کودک یا نوجوان در هوای گرم فعالیت های شدیدی داشته باشد، دفع مایعات از بدن را افزایش داده و منجر به کم آبی بدن می شود. دفع سدیم از طریق ادرار یکی دیگر از اثرات فیزیولوژیکی مصرف کافئین است که کم آبی بدن را بدتر می کند.

4) پوسیدگی دندان

نوشیدنی های انرژی زا pH پایین و محتوای قند بالایی دارند. این دو عامل باعث فرسایش مینای دندان و در نهایت منجر به پوسیدگی دندان در کودکان می شود. نوشیدنی های انرژی زا بیشتر از نوشیدنی های ورزشی مینای دندان را از بین می برند. کودکانی که چنین محصولاتی را مصرف می کنند باید ظرف نیم ساعت پس از مصرف آن ها دندان های خود را مسواک بزنند.

[ad_2]

Warren Richardson

پیشگام رسانه های اجتماعی. تنظیم کننده. معتاد زامبی برنده جایزه. دردسر ساز. مستعد حملات بی تفاوتی.

تماس با ما