چه کسی در برابر خواسته های معلمان مقاومت می کند؟

[ad_1]

معلمان پس از یک دهه انتظار با تغییراتی در ساختار حقوق و دستمزد مواجه شدند که از یک سو امنیت شغلی را برای یکی از مهم‌ترین اصناف کشور به ارمغان می‌آورد و از سوی دیگر می‌تواند اهرمی قدرت برای تقویت نظام باشد. ساختار و کیفیت آموزشی کشور. اما پس از همه این مطالبات، معلمان اکنون در آستانه اجرای نیمه و نیمه طرح مهمی هستند.

به گزارش شرق، طرح سلسله مراتب معلمان در اسناد بالادستی مانند سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نقشه جامع علمی کشور و برنامه ششم توسعه نزدیک به یک دهه از اتاق به اتاق دولت و مجلس پررنگ شد. . اکنون همزمان با تصویب این طرح، دوباره نارضایتی جامعه فرهنگیان بالا گرفته است، چرا که طرح مترقی هیچ سنخیتی با آنچه قبلا بوده ندارد. بر اساس طرح رتبه بندی، معلمان باید حداقل 80 درصد از حقوق اعضای هیأت علمی دانشگاه های دولتی را به صورت مساوی دریافت کنند. اما آنچه مجلس اعلام کرد بسیار کمتر است. همین اتفاقات باعث شد تعداد زیادی از معلمان در شهرهای مختلف ایران از تهران و قم و شیراز گرفته تا یزد، ایذه، یاسوج و شوش تجمع و اعتراض کنند. معلمان معترض اوایل هفته جاری، شنبه 20 آذرماه از حضور در کلاس خودداری کردند و در روزهای بعد تجمع کردند. تظاهرکنندگان شعارهایی از قبیل «آموزش تعطیل است، مجلس به فکر پول است»، «اجرای برابری حق مسلم ماست» سر دادند.

معلمان را درگیر سیاست و بازی کرده اند

محمدرضا نیک نژاد معلم و فعال صنفی این رفتار را تخلف از وعده مسئولان می داند: «این رفتار خلاف وعده دولت و مجلس است. ما معلمان وارد سیاست بازی شدیم که نتایج آن بر معلم و به طور غیرمستقیم دانش آموزان تأثیر گذاشت. ما تجربه لایحه خدمات کشوری را داشتیم که دولت خاتمی آن را به دولت بعدی واگذار کرد. محمود احمدی نژاد می خواست قانون را پس بگیرد که نتیجه آن همین تحصن ها در سال های 84 و 85 بود. البته دولت در نهایت قانون را پس نگرفت، اما آنقدر آن را له کردند که دیگر چیزی نمانده بود. بسیاری از وزارتخانه ها تفکیک شدند و وزارتخانه های درآمد زا به عناوین مختلف حقوق کارمندان خود را پرداخت کردند. اما فیش حقوقی کارمند مترو با 18 سال سابقه کار را دیدم که حقوقش 14 میلیون تومان بود با مدرک لیسانس. اما من فوق لیسانس و 30 سال سابقه کار دارم با هشت و نیم میلیون جریمه یعنی حدود شش میلیون.»

وی ادامه داد: جلسات متوالی با رئیس سازمان برنامه و بودجه، معاونت آموزش و امور بشردوستانه وزیر آموزش و پرورش و جلسات مختلف در حال حاضر منسوخ شده است. چقدر آمدند و رفتند تا بالاخره طرح رتبه بندی تصویب شد. اما روحانی هم مانند دولت خاتمی اجرا را به دولت بعدی سپرد. متصدی می خواست صورتحساب را پس بدهد، اما سر و صدا مانع او شد. وی با اشاره به یکی از بندهای کلیدی این لایحه گفت: «الان همان بلای قانون کارمندان دولت را می آورند. این باید 80 درصد از همکاران شما در دانشگاه باشد. اما همین بند را با مقایسه همه معلمان با پایین ترین رتبه اساتید دانشگاه یعنی مربیان دانشگاه دور زدند. این لایحه نیست و نتیجه این است که همه جمع شده اند.»

بودجه جدید شوخی با معلمان است

ابراهیم سحرخیز، دستیار سابق دبیرستان و کارشناس آموزش و پرورش بودجه جدید را نوعی شوخی با معلمان عنوان کرد و گفت: بودجه آموزش و پرورش تنها 13 درصد افزایش داشته است، این شوخی با فرهنگیان است، 13 درصد رقم قابل توجهی نیست. آن بودجه مصوب با بودجه عملکرد تفاوت چشمگیری دارد، در سال 1378 بیش از 110 درصد بودجه را دریافت کردیم اما یک سال بعد نتوانستیم پاداش و صلاحیت معلمان را پرداخت کنیم، اکنون چگونه ممکن است، برنامه های این وزارتخانه با این تعداد و برای دستیابی به چنین بودجه ای سال ها است که مشکلات مزمنی در این زمینه وجود دارد، به ویژه در شرایطی که آموزش و پرورش هزینه های اجتناب ناپذیری را به همراه دارد، آن هم مربوط به حقوق و ارقام شبه قانونی است. دیگر پولی برای کیفیت باقی نمانده است.”

سحرخیز همچنین به موضوع کیفیت آموزش می گوید: تبعیض مثبت، برابری، جلوگیری از طبقه بندی آموزش و افزایش کیفیت آموزش باید هدف این وزارتخانه باشد، اما این حوزه همواره در دستمزد معلمان آن لحاظ می شود. بیش از یک دهه است که به مدارس دولتی سرانه پرداخت نمی شود. در نتیجه مدیران اجرایی مجبور می شوند از جیب والدین خود کمک بگیرند. اگر جیب والدین کافی نباشد، مدارس تعطیل می شود و خطر افت تحصیلی وجود دارد. مشکل اینجاست که آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد انسان ساز که بودجه آن برای دولت هزینه ای ندارد، اما سرمایه گذاری در آینده است، هیچ دولتی را علاقه مند نکرده است. خط فقر در کشور ما 12 میلیون است و درآمد معلم به اجبار به هفت میلیون می رسد. چگونه می توان از این معلم انتظار داشت؟

این اعداد طبقه مورد نیاز معلمان است

محمد حبیبی، سخنگوی انجمن صنفی معلمان با بیان اینکه این مطالبات مربوط به امروز و دیروز نیست، گفت: در 9 ماه گذشته که جلسات متعدد معلمان برگزار شد، این گروه فریاد زدند که دو خواسته مشخص دارند. مبحث اول اجرای سلسله مراتب معلمان حقوق بگیر، موضوع دوم همسان سازی حقوق حقوق بگیران و بازنشستگان بود. مطالبه ای که البته به امروز و دیروز محدود نمی شود و سال هاست که معلمان با دولت های مختلف مطرح می کنند. پس از برآورده نشدن مطالبات معلمان، معلمان با جدیت بیشتری نسبت به قبل دست به اعتراض زدند. اعتراضی سه روزه که در اولین روز هفته، شنبه و یکشنبه در مدارس برگزار شد و دیروز معلمان در حدود 100 شهر ایران از ساعت 10:00 تا 12:00 تجمع کردند.

او با نگاهی به لبه گفت: «تظاهرات کاملاً مسالمت آمیز بود و اتفاق بدی نیفتاد. تنها در یکی از تجمعات تهران یکی از تلفن های همراه معلمان توسط نیروهای امنیتی به سرقت رفت که پس از گفتگوی رئیس پلیس راهپیمایی با مامور امنیتی حاضر در محل خاتمه یافت.

حبیبی با بیان اینکه این اعداد تنها پایان مطالبات معلمان است، می گوید: مشکل این است که مجلس بودجه لازم را برای اجرای سلسله مراتب اختصاص نمی دهد، هدف ما 25 میلیون بود، اما مجلس برای 6 ماه از دوازده و نیم میلیون صحبت می کند. در این صورت افزایش حقوق برای سال آینده بسیار ناچیز خواهد بود و مبلغ دریافتی ربطی به مطالبات معلمان ندارد و اینها حداقل اعداد بهینه هستند. چنارانی نماینده مجلس و عضو کمیسیون آموزش در این جلسه حضور داشت و قول هایی داد که امیدواریم محقق شود و قول داد تمام تلاش خود را برای کمک به آنها در اجرای طرح های ارائه شده قبلی انجام دهد. بودجه کافی برای آموزش و پرورش فراهم کند بدیهی است که آنها خودشان بر سر آن به توافق نرسیدند، اما باید دید که نتیجه چه خواهد بود.”

حبیبی این مشکلات را نه در رفتار امنیتی، بلکه در مبارزه با فساد می داند: «دولت می گوید این مشکلات ناشی از تحریم است، ببینید فقط معلمان نیستند که نارضایتی خود را ابراز می کنند، کارگران، پرستاران، راننده ها و خیلی های دیگر هستند. اصناف به دلیل نداشتن درآمد به خیابان ها آمدند.» راه حل رفتار امنیتی نیست، بلکه مبارزه با فساد سیستماتیک است.

آیا هیئت با کمیسیون آموزش ناسازگار است؟

در آخرین ساعت دیروز خبر جدیدی از مجلس رسید. بر اساس این خبر، منادی رئیس کمیسیون آموزش گفت: درصد افزایش به 45 تا 75 درصد تغییر کرد که در متن قبلی 10 تا 53 درصد بود. به گفته وی، در متن قبلی سهمیه های محدودکننده ای شامل 10 درصد برای هر یک از رتبه های معلم، دانشیار و استادیار تعیین شده بود. وی پیش از این از تصویب بودجه 60 هزار میلیارد یورویی برای اجرای طرح رتبه بندی خبر داده بود. اما هر بار و پس از این اظهارات هرالد، قالیباف به عنوان رئیس مجلس به صراحت سخنان وی را تکذیب کرده است.

این تکذیب به حدی بود که برخی گمانه زنی ها مبنی بر اختلاف کمیسیون آموزش و مجلس در ماه های اخیر شدت گرفته است. به همین دلیل می‌توان انتظار داشت که این سخنان عرفی دوباره توسط قالیباف تکذیب شود. همه اینها در حالی است که کمبود بودجه برای معلمان برای ایفای نقش مربیان نسل آینده در کشور، کمبود بودجه در وزارت آموزش و پرورش در سال های اخیر مشکلات زیادی را در حوزه آموزش ایجاد کرده است.

طبقه بندی عمومی مدارس در دو سال گذشته با توجه به همه گیری کرونا اهمیت پیدا کرده است. جایی که دانش‌آموزان غیرانتفاعی توانستند دوران سخت آموزش الکترونیکی را با کلاس‌های جبرانی پشت سر بگذارند، دانش‌آموزان مدارس دولتی با مشکلات مختلف مدرسه مواجه شدند: هزار میلیارد کسری بودجه وجود دارد، مطالبات فرهنگیان چگونه است. اجرا شد. در شرایطی که معلمان به طور مشخص اعلام کرده اند، در صورت عدم اجرای صحیح برنامه ها به جلسات و تحصن خود ادامه می دهند.

[ad_2]

Nick Webster

مزاحم عمومی فن غذا. حلال مشکل بدون عذرخواهی کارآفرین. خواننده.

تماس با ما