یارانه 1401 کجا رفته؟

[ad_1]

فرارو- در هفته های اخیر دولت اعلام کرد که با حذف ارز 4200 تومانی، یارانه نقدی و کارت اعتباری به مردم پرداخت خواهد کرد. اما لغو ارز ترجیحی از سوی مجلس رد شد و اکنون افزایش یارانه نقدی یک خانواده چهار نفره به 800 تومان در سال 1401 مشخص نیست.

به گزارش فرارو، پیش نیاز افزایش یارانه نقدی و کارت های اعتباری، حذف ارز تبدیلی است. این در حالی است که بررسی های اخیر نشان می دهد که دولت سیزدهم همچنان بر لغو ارز 4200 تومانی و جایگزینی آن با یارانه نقدی و کارت اعتباری فشار می آورد.

هادی سبحانیان، معاون اقتصادی وزیر اقتصاد با تایید این موضوع گفت: تا پایان سال کارت های اعتباری و یارانه ای را آماده می کنیم و از سال آینده می توان این کارت های اعتباری و یارانه ای را شارژ کرد.

وی معتقد است با وجود کارت های اعتباری و یارانه ها، حذف ارز 4200 تومانی به نفع اقتصاد است و مهم ترین شرط حذف 4200 تومان وجود کارت های اعتباری و یارانه ای است.

معاون وزیر اقتصاد همچنین گفت: مجلس تاکنون مصوب کرده است که ارز 4200 تومانی تا سقف 9 میلیارد دلار در بودجه سال آینده باقی بماند. اما دولت با تهیه کارت های اعتباری و یارانه ای همچنان امیدوار است مجلس لغو ارز 4200 تومانی را تصویب کند.

آیا یارانه 1401 افزایش می یابد؟

تا اینجا می دانیم که پیش نیاز افزایش یارانه به صورت نقدی و کارت اعتباری زیان 4200 تومانی است. در حال حاضر در لایحه بودجه 1401 منابعی برای تحویل کالاهای اساسی با نرخ ارز ترجیحی تخصیص داده نشده است. اما چون ارزی برای این موضوع تعیین نشد، سال بعد ارز 4200 تومانی از دید دولت حذف شد.

از سوی دیگر کمیسیون تلفیق مالی مصوبه ای در مخالفت با حذف این ارز برای سال آینده دارد اما هنوز در جلسه علنی مجلس بررسی نشده و باید به رای مجلس گذاشته شود.

اما بررسی اظهارات نمایندگان مجلس و جو حاکم بر بهارستان نشان می دهد که در صورت تهیه کارت اعتباری و یارانه ای از سوی دولت در اواخر سال جاری، احتمال تغییر نظر اتاق های مجلس وجود دارد.

اما اگر مجلس موافقت کند ارز 4200 تومانی 9 میلیارد دلار باقی بماند، بعید به نظر می رسد که دولت نتواند یارانه نقدی و کارت اعتباری را افزایش دهد و از سوی دیگر، دولت هیچ توجیهی برای یارانه پرداخت کالاها ندارد. وجوه و همچنین افزایش پرداخت های نقدی.

کمک هزینه ها چقدر است؟

از آنجایی که فعلا تخصیص ارز 4200 تومانی مشخص نشده است، دولت اظهارنظر در خصوص افزایش یارانه برای تعیین وضعیت ارز ترجیحی را متوقف کرده است. اما پیش از این محسن رضایی گفته بود که یک خانواده چهار نفره در سال آینده 800 هزار تومان یارانه نقدی و کارت اعتباری دریافت خواهند کرد.

بر اساس آخرین اظهارات ابراهیم رئیسی نماینده اقتصادی مجلس، میزان یارانه نقدی، معیشت و کالاهای اساسی به ازای هر نفر در سال 1401 به 200 هزار تومان می رسد. بر این اساس وعده داده شد که نیمی از مبلغ به صورت نقدی و نیمی دیگر به صورت کالا باشد.

اما در صورت لغو نشدن ارز ترجیحی، سطح یارانه ها مانند امسال باقی می ماند و تغییری نمی کند.

[ad_2]

Fletcher Hobbs

نینجا آبجو عمومی. محقق اینترنت. معتاد وب هیپستر پسند. خواننده مغرور. زیاد می افتد

تماس با ما