یک میلیون افغان به ایران فرار می کنند

[ad_1]

بر اساس برخی گزارش‌ها، بیش از یک میلیون شهروند افغان در پی ظهور طالبان در افغانستان به ایران مهاجرت کردند.

به گزارش شفقنا به نقل از رادیو ردی; در چند ماه گذشته از زمان به قدرت رسیدن طالبان، بیش از یک میلیون افغان از مرزهای جنوب غربی به ایران مهاجرت کرده اند که در سال های اخیر بی سابقه بوده است.

سازمان های امدادی همچنین می گویند که تخمین زده می شود روزانه بیش از 5000 تبعه افغانستان وارد ایران می شوند.

نیویورک تایمز در مصاحبه ای با پناهجویان افغان نوشت: بسیاری از آنها فرار به ایران را ساده ترین و تنها راه نجات جان خود از گرسنگی و ترس می دانند.

با سقوط حکومت اشرف غنی و تسلط طالبان در افغانستان، جامعه جهانی به دلیل سیاست های خشن طالبان به ویژه در مورد حق تحصیل و کار، نتوانسته است طالبان را به رسمیت بشناسد، غرب دارایی های کشور را مسدود کرده و شرایط سختی را برای آن ایجاد کرده است. شهروندان افغان را ایجاد کردند.

در چنین شرایطی بسیاری از شهروندان افغانستان برای رهایی از وضعیت بد کنونی تصمیم به ترک وطن خود گرفته اند و فرار به ایران یکی از گزینه های آنها برای ادامه زندگی است.

دیوید منسفیلد، پژوهشگر مهاجرت افغانستانی می گوید: نرخ مهاجرت به ایران و پاکستان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته چهار برابر شده است.

این در حالی است که اخیرا آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، زندگی مردم افغانستان را «جهنم یخ زده» توصیف کرده است.

مشکلات اقتصادی و بیکاری ناشی از تحولات اخیر در افغانستان یکی از دلایل اصلی مهاجرت اتباع افغانستانی به خارج از کشور است که البته مشکلات زیادی را برای کشورهای همسایه از جمله ایران به همراه داشته است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ماه گذشته گفته بود که بر اساس آخرین تحولات بیش از 800 هزار پناهجوی افغان از مسیرهای مختلف قانونی و غیرقانونی وارد کشور شده اند.

تاکنون هیچ کمک قابل توجهی از سوی کشورها و سازمان های بین المللی برای رسیدگی به وضعیت مهاجران جدید و همچنین بیش از سه میلیون مهاجری که سال هاست در ایران زندگی می کنند به ایران ارائه نشده است.

[ad_2]

Jamiya Calhoun

دوستدار فرهنگ پاپ به طرز خشمگینانه ای فروتن. نینجاهای شبکه های اجتماعی بی عذرخواهی طرفدار الکل دردسر ساز.

تماس با ما