سرنوشت متفاوت دو ایرانی در اروپا

[ad_1]

مهدی طارمی و علیرضا بیرانوند، از لژیونرهای فوتند ایران هستند که با وجود اشتراکات زیاد، مسیرهای متفاوتی را در پیش گرفته اند; این دو که کموبیش در زمره محبوبترین بازیکنان پرسپولیس، موفق ترین بازیکنان تیم ملی و لژیونرهای سرشناس فوتبال ایران هستند، اکنون حال و روز متفاوتی دارند; یکی رو به افول رفته و دیگری چنان درخشیده که تیم کنونیاش با وجود بزرگی، برایش کوچک به نظر میآید. مقایسه علیرضا بیرانوند و مهدی طارمی از این جهت که اوج فوتبال هر دو در پرسپولیس بوده و با وجود پستهای مختلف، هرکدام در زمره بهترینها در تیم ملی بوده است، ولی شده است که علیرضا بیرانوند در سراشیبی است و مهدی طارمی در راه رسیدن. به قله؟

به گزارش شرق، علیرضا بیرانوند یکی از بهترین دروازه‌بان‌های هن‌تر آن.ی اسیر او مصداق بارز سختکوشی است. زندگی بیرانوند آنقدر سناریوهای مختلف دارد که ساختن تنها یک فیلم از آن، نمی تواند تمام واقعیات باشد. با وجود این، زندگی حرفهای او باید قبل و بعد از حضورش در پرسپولیس خلاصه می شود. «بیرو» در پرسپولیس شناخته شد، در آسیا درخشید و تبدیل به دروازهبان شماره یک تیم ملی شد. از بیرانوندی که در ترکیب پرسپولیس بازی میکرد بهعنوان یکی از دو دروازهبان برتر وقت آسیا نام برده می شود. علیرضا برای داشتن حرفهای بهتر تصمیم گرفت مثل خیلی دیگر، راهی برای فوتبال اروپا شود تا گگفتیهای زندگیاش را کامل کند. او برای شروع دوران جدید، آنتورپ در لیگ بلژیک را برگزید. با وجود هشدارهایی که به او برای این انتخاب شده بود، علیرضا می گفت فقط شش ماه در این تیم میماند و بعد به یکی از تیم های مطرح اروپایی میرود. روحیه بیرانوند ستودنی بود، ولی فکرش را هم نمیکرد شش ماه روی نیمکت بنشیند تا تازه فرصت بازیکردن به دست بیاورد. حضور در بلژیک همانطور که انتظارش می‌رفت برای بیرانوند خوب نبود. او در این لیگ 10 بار بازی کرد، 11 بار گل خورد و چهار نوبت هم موفق شد ثبت ک. نیمکت‌نشینی و سکونشینی‌های متوالی باعث این دروا، ه‌بان تصمیم‌دیمدرج شد.

شاید انتخاب جدید ولو بهعنوان تیم بازیکن قرضی، دومین اشتباه بیرانوند در اروپا بود. او توسط آنتورپ به تیمی ضعیفتر در فوتبال اروپا و این بار در لیگ پرتغال یعنی بوویشتا رفت »; به این امید که احیا شود. «بیرو» این بار همان هفته‌های نخست به تمرین رسید. بیمار نبود، نداشت و مشکل ویزا هم تهدیدش نمی‌کرد. انتظار میرفت در این تیم ضعیف پرتغالی که دروازهبان اصلیاش 40 سال بود، بیرانوند خیلی سریع به ستاره تبدیل شد، ولی او حتی در همین تیم هم هفتم نیمکتنشین شد تا بالاخره از هفته هفتم تا چهاردهم و قبل از آن که بتوانی، فرصت بازی برای بوویشتا را به دست آورد. آمارش در این مدت هم بسیار درخشان نیست. بازی هشتم، 675 دقیقه حضور، 15 گل خورده و تنها دو کلین‌شیت. از این دو کلین‌شیت هم فقط یکی در 90 دقیقه حضور کاملش در زمین مس٪ بس درصد

بدتر از همان 45 دقیقه بازی در هفته چهاردهم لیگ پرتغال تا همین که هیستوپنج هفته از این لیگ اسپری شده است، دیگر بازی به علیرضا بیرانوند نرسیده است! او قریب به سه ماهی می‌شود روی نیمکت می‌نشیند! غروب او به حدی است که حالا جایگاهش در تیم ملی را هم از دست درا و اوپت دروازهبان سرحالی به اسم امیر عابدده گرفته است. بیرانوندی که رفته بود ششماهه اروپا را تسخیر کند، دو فصل است از روی نیمکت این تیم به نیمکت تیم دیگری منتقل شده است. ستاره‌ی آینده‌دار فوتبال ایران که استعدادیاب تورینو روزگاری درباره‌اش گفته بود می‌توانست سری یک را شگفت‌زده کند، حالا حتی در ترکیب تیم ناتوانی مانند بواویشتا هم بازی نمی‌کند. بیرو که با توانایی رونالدو در جام جهانی و کلافهکردن ژاوی در لیگ قهرمانان آسیا روزهای نابی را در فوتبال ایران اسپری میکرد، حالا دو راه بیشتر ندارد; ماندن در اروپا بدون تضمین بازی یا بازگشتن به ایران با تضمین صد ز۱صددی ب.

پورتو برای مهدی کوچک شده است

اگر سرنوشت ستاره از پرسپولیس به دروازه های تیمی در پرتغال خیلی خوب از آب درنیامده است، در عوض سرنوشتی که قبلا این تیم است که حالا با القاب از او یاد می شود، کاملاً درخشان شده است. مهدی طارمی، هیولای سه چچم پورتو این روزها اگر بهترین بازیکن لیگ این ککور نباشد، یکی از بهترین هاست. او هم مثل علیرضا بیرانوند فوتبالش را به قبل و بعد از حضور در پرسپولیس گره زده است، ولی شاید علیرضا در انتخابهایش برای مسیر حرفهای تیم را انتخاب کنید و بیشتر دقت کنید. طارمی بعد از پرسپولیس به الغرافه قطر الغرافه با وجود شایعات زیاد مبنی بر اینکه قرار است به ایران برگردد، سر از لیگ پرتغال و تیم گمنام ریوآوه درآورد.

در آنجا باشکوه ظاهر شد؛ 37 بار بازی کرد، 21 گل زد و پنج پاس گل هم داد. کار به جایی ککید که دو تیم سرشناس پرتغال یعنی پورتو ب بنفیکا برای انتخاب او سر و دست کستند. سرانجام بخت با پورتو همراه شد تا ستاره خط حمله تیم ملی ایران را در اختیار داشته باشید. طارمی در اولین فصل حضورش در پورتو، هفت هفته روی نیمکت نشست، ولی درست از همان اولین دیداری که فرصت بازیکردن به دست آورد، نشان داد مربی پورتو درباره اش اشتباه کرده است. از همان زمان تا الان که دومین فصل حضورش در جمع بهترین تیم پرتغال را اسپری می کند، لحظه های دست از غافلگیری برنداشته است. طارمی تا به الان مجموعا 84 بازی کرده که 40 گل زده و 34 پاس گل هم به همتیمی هایش داده است! آمار او در همین فصل هم دیوانه‌کننده است. ستاره سابق پرسپولیس که در مقطعی از فصل جدید در امر گلزنی ناکام مانده بود، حالا مدتهاست موتورش روشن شده و با گل یا پاس گلهایش، فوتبال اروپا و بهویژه فوتبال پرتغال را حیرتزده کرده است.

در این فصل بعد از 24 بازی، طارمی 13 گل زده دارد و 12 بار هم به همتیمی هایش پاس گل داده است. این آمار نشان می دهد مهدی طارمی به تنهایی روی 40 درصد گلهایی که تیمش زده تثثیرگذار است. او که با همین تعداد گل این روزها در رده چهارم برترین گلزنان لیگ پرتغال است، بدشانسی است که با توجه به سنوسالش دیر به فوتبال اروپا معرفی شده است. این دیر معرفی‌شدن مشکلی برای طارمی به وجود نیاورده؛ چون همین حالا تیم های سرشناسی از پنج لیگ معتبر اروپایی دندان تیز کرده تا تیم ملی ایران را به خدمت بگیرد. خیلی می گویند سقف تیم پورتو برای مهدی کوتاه شده و او علیرضا بیرانوند که ظاهرا چارهای برای بازگشت به فوتبال ایران ندارد، درخشیدن در ترکیب تیم های بزرگ انگلیسی و اسپانیایی را دارد; این به شرطی است که پورتو راضی به رقمی معقول، جامعه ایرانی‌رش راش را. شاید پورتوییها زودتر از بقیه میدانستند که طارمی چه مهره ارزشمندی است که خیلی سریع بند 60میلیونیورویی به او چسباند تا کمتر تیمی برای خریدنش هوایی شود.

[ad_2]

Claudia Larsen

پیشگام وب. خالق حرفه ای درونگرا. پزشک آبجو. شیطان متعصب تلویزیون.

تماس با ما