قهرمانی یک خرابکار در ایران!

[ad_1]

این روزها نام نیکلاس لطیفی در فضای رسانه ای ایران به ویژه رسانه های پیچیده ورزشی مطرح می شود و هر منبعی سعی کرده به نوعی اطلاعاتی از وی منتشر کند.

به گزارش شرق، نیکلاس لطیفی راننده کانادایی-ایرانی تیم ویلیامز در مسابقات معتبر جهانی فرمول 1 است. اولین چیزی که می تواند مهم ترین نکته باشد تا کنون اتفاق افتاده است: اینکه یک راننده درجه یک که مسیرش ایران است می تواند در مسابقات جهانی فرمول 1 شرکت کند بسیار ارزشمند است.

نیکلاس از سال 2020 در این مسابقات معتبر شرکت می کند و سعی کرده در کنار دیگر ستارگان رانندگی مشهور دنیا برای خود نامی دست و پا کند. تا اینجا می تواند موضوع خوبی برای فضای رسانه ای ایران باشد که یک ملت دوگانه که یکی از آنها به ایران بازگشته است در بالاترین سطح رقابت در دنیای خودرو فعالیت می کند. اکنون همانطور که گفته شد او از سال 2020 در فرمول 1 حضور دارد و این خبر جدید نیست. مشکلی که اخیراً در رسانه ها به آن اشاره شد، مربوط به رویدادهای مسیر یاس مارینا در ابوظبی است. نه اینکه نیکلاس لطیفی بتواند در هر یک از مسابقات گرندپری کار مهمی انجام دهد و عنوان قهرمانی را از آن خود کند، بلکه چون تصادف او بر سرنوشت استاد راننده آن مسابقه تأثیر گذاشته بود، گوش هایش را از دست داد.

داستان او قابل توجه و البته کمی مشکوک است. مسابقه در ابوظبی آخرین مرحله گرندپری این فصل بود که در آن دو راننده، لوئیس همیلتون و مکس فراتپن، این شانس را داشتند که در سال 2021 قهرمان فرمول 1 شوند. همیلتون که پیش از این هفت عنوان قهرمانی را کسب کرده بود و با شوماخر افسانه ای برابری می کرد، با هشتمین عنوان قهرمانی خود در تاریخ فرمول 1 تلاش کرد نام خود را ماندگار کند. او همچنین در شش دور مانده به پایان پیشتاز بود و 11 ثانیه از رقیب فراشتاپن جلوتر بود.

در حالی که جهان فرمول 1 خود را برای هشتمین قهرمانی و تاریخی همیلتون آماده می کرد، نیکلاس لطیفی ناگهان ماشین خود را در شرایط اضطراری وارد پیست کرد. در چنین تصادفی، یک خودروی سالم برای انجام کار به مسیر رفت. طبق آیین نامه زمانی که خودروی ایمن در پیست حرکت می کند به این معناست که در پیست اتفاقی افتاده است که رانندگان سرعت خود را کم کرده و باید منتظر بمانند تا پیست پاک شود.

اما اتفاق بدی بود که فاصله 11 ثانیه ای بین پرستاپن و دونده جلو همیلتون با ورود یک خودروی ایمن از بین رفت و این بار فقط کسانی که زودتر از خط پایان عبور کرده بودند می توانستند قهرمانی را کسب کنند. در یک اتفاق مشکوک تر، خودروی ایمن تا پایان مسابقه یک دور در پیست ماند و در دور آخر دور انداخته شد تا رانندگان بتوانند مسابقه را از سر بگیرند. اینجا فراشتاپن که قبل از تصادف لطیفی با هوشیاری عجیبی لاستیک ماشینش را عوض کرده بود در دور آخر همیلتون را پشت سر گذاشت و قهرمان شد. همیلتون و تیم بریتانیایی حول مرسدس نمی‌توانستند باور کنند که فرصت تاریخ‌سازی را از دست داده‌اند. تصادفی که نیکلاس لطیفی انجام داد، قهرمانی را از دست مرسدس خارج کرد و آن را به تیم ردبول سپرد تا درباره آن صحبت و صحبت بیشتری شود.

در حال حاضر رسانه های مطرح دنیا در مورد این احتمال صحبت می کنند که همیلتون برای قهرمان نشدن یک تصادف ظریف بوده است و خود همیلتون وارد این موضوع شده و آن را مبهم می داند. از سوی دیگر، برخی کارشناسان می گویند صحنه تصادف نیکلاس لطیفی جایی نبود که بخواهد کنترل خودرو را از دست بدهد و به دیوارها برخورد کند. در چنین فضایی، خود لطیفی دیروز مصاحبه ای انجام داد و گفت که کارش مورد نظر نبوده و از همیلتون عذرخواهی کرد.

در ایران اما واکنش ها به این اتفاق متفاوت بوده و بسیاری او را بدون توجه به خرابکاری بزرگی که این راننده ایرانی-کانادایی متوجه شده، یک قهرمان واقعی معرفی کرده اند! موضوعی که خود می تواند موضوعی برای تحلیل بیشتر رویدادهای اجتماعی باشد.

البته همانطور که در ابتدای مقاله ذکر شد، باعث افتخار است که یکی از ایرانی ها می تواند فرمول 1 را رانندگی کند، اما نکته اینجاست که باید واقعیت ها را نیز در نظر گرفت. اولا، تصادف جنجالی او در آخرین روز مسابقه و دوم، ورود او به فرمول 1. نیکلاس، پسر مایکل لطیفی، یکی از بزرگترین سرمایه گذاران کانادایی است که 10 درصد از سهام مک لارن را خرید تا پسرش ویلیامز شود. تیم بیاور

نیکلاس، که رانندگی را در سنین جوانی در سطح حرفه ای آغاز کرد، راننده ای است که قابل تایید است، اما در زندگی حرفه ای خود را یک “راننده پولی” می دانند. یعنی کسانی که با ورود اسپانسر به یک تیم راننده می شوند. این تا حدودی رایج است، اما گاهی اوقات می تواند منبع شوخ طبعی برای رانندگان حرفه ای باشد.

[ad_2]

Patrick Hodges

کاوشگر دوستانه استاد موسیقی مغرور. درونگرای افراطی کارشناس سفر. نویسنده. متعصب غذای بی عذرخواهی

تماس با ما