چه کسانی باید تخمک و اسپرم فریز کنند؟

[ad_1]

رئیس مرکز ناباروری میلاد دانشگاه پزشکی مشهد گفت: به خانم های مجرد بالای 35 سال، زنانی که ذخیره تخمدانی دارند پایین است و افراد مبتلا به بیماری های خاص یا علوم خاص به سرطان که قرار است شیمیدرمانی یا رادیوتراپی می شوند، پیشنهاد می شود نسبت به فریز تخمک، اسپرم و جنین اقدام.

دکتر نیره خادم در گفتوگو با تاکید بر اینکه سن باروری خانمها بین 15 تا 44 سال است، گفت: گاهی اوقات از این سن نیز بارداری در زنان است ولی بهترین سن برای بارداری در زنان بین 20 تا 30 سال است و توصیه می شود. در این سنین برای فرزندآوری اقدام کنند. از سن 30 سالگی به پایین ذخیره تخمدانها در زنان پایین آمده و باروری آغاز می شود. بعد از 35 کاهش سرعت می گیرد و احتمال باروری از این سن به بعد نیز خواهد شد; به طوری که بعد از 40 سال ذخیره تخمدانی بسیار پایین است و احتمال ناباروری و همچنین سقط بیشتر می شود.

وی افزود: برای زوجهایی که به فرزندآوری می‌رسند، ولی شرایط فرزند را ندارند، مثلاً بیماری خاصی دارند، غالبا به معنای حفظ باروری فریز به صورت جنین انجام می‌شود. به این صورت که اسپرم و تخمک را درون لوله‌های آمایگگاه در مجاوگگ‌گگ‌گگ‌گگگگت قرار می‌دهیم و باروش ivf یا همان لقاح آمایگگاهی جنین تککیل می‌شود. بعد از بهبودی بیمار این جنین داخل رحم زن قرار می گیرد و بارداری صورت می گیرد.

ویان کرد: مردان در صورت لزوم به راحتی می توانند اسپرم خود را فریز کرده و برای حفظ باروری آینده خود اقدام کنند. فریز اسپرم و فریز قنین از سالها قبل در مراکک ناباروری ناباروری در حال انجام است و موفقیتهای زیادی نیز در این مسیر کسب کردهایم. در رابطه با فریز تخمک تجربه کمتری وجود دارد که کار جدیدتری داشته باشد ولی همچنان این عمل در اکثر مراکک با مور مراک با موفقیت قابل قبولی برای باروری در آینده انجام می شود. معمولاً برای به دست آوردن تخمک از خانمها باید ابتدا دارویی جهت حرکت تخمدانها به آنها داده شود و سپس عمل تخمککککی و فریزتخمک صورت گیرد.

مرکز ناباروری میلاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه ما غالباً بیماران را به مراکز ناباروری ارجاع می‌دهند، گفت: همکاران ما در بخش‌های مختلف از همکارانی که در خصوص فعالیت‌های درمان سرطان می‌کنند، همیشه اطلاعات و مشاوره‌های کافی را در اختیار بیماران قرار می‌دهند. می دهند و آنها را به مراکک ناباروری معرفی می کنند تا از طریق این روش ها افراد برای حفظ باروری خود اقدام کنند.

خادم با بیان اینکه بهترین زمان استفاده از فریز تخمک، اسپرم و جنین تا پنج سال است، گفت: مواردی بوده که جنین 15 و 16 سال فریز نیز استفاده می شود و نوزاد به سلامت دنیا آمده و مشکلی هم نبوده است. در مراکز ناباروری موارد زیادی بوده است که بیماران با جنین فریز طول بارداری های موفقی داشته اند اما همچنان ادامه می دهند که بهترین زمان استفاده از فریز پنج سال است.

وی در خصوص روند فریز اسپرم گفت: ابتدا باید یکسری آزمایشات را بدهد و نمونه اسپرم را با رعایت شرایط نمونه گیری تهیه کرده و به آزمایشگاه تحویل دهد. این نمونه با محیط مخصوص فریز اسپرم مخلوط شده و در طی پروسه نیمساعته داخل تانک ازت جهت نگهداری قرار می گیرد.

خادم علاوه بر اینکه برای نوزاد هیچ گزارشی از تولد با آسیب های احتمالی از فریزاسپرم، تخمک و جنین در مرکز میلاد دیده نشده است، گفت: هرچه تعداد تخمک، بیمار برای تشکیل جنین و بارداری در آینده افزایش میابد. طی یک پروسه 15 دقیق تخمک در داخل چند محیط مخصوص فریز قرار دریز قرار می گیرد و در نهایت داخل تانک ازت جهت نگهداری طول قرار می گیرد. نمونه های فریز تخمک، جنین و اسپرم در تانکهای دارای ازت مایع با دمای منفی 196 درجه فریز نگهداری می شود.

ویان کرد: به همه دختران و پسران توصیه می کنم به موقع ازدواج کرده و به موقع فرزند آوری اقدام کنند. از خانواده ها، کشور و تصمیم گیران مملکتی نیز می توانند شرایط ازدواج جوانان را افزایش دهند و بخوابند را برای فرزندآوری افزایش نرخ باروری مهیا کنند زیرا در حال حاضر این موضوع یکی از معضلاتمان است.

[ad_2]

Brendon Rice

نادر موسیقی لاعلاج. خالق تایید شده متعصب تلویزیون پیشگام غذا. یک قهوه ساز به طرز خشمگینی فروتن.

تماس با ما