داروی پروزاک (فلوکستین)؛ موارد استفاده، عوارض و تداخلات Fluoxetine

چنانچه باردار هستید فقط در صورت نیاز ضروری داروی فلوکستین را مصرف کنید. در این زمان به استفاده از دارو طبق دستور پزشک ادامه دهید و در صورت عدم بهبود علائم، به پزشک خود اطلاع دهید. در صورت مشاهده این عوارض سریع به پزشک مراجعه کنید. اولین علائم بهبودی معمولا بعد از 14 روز مشاهده می شود . اگر از این دارو برای رفع مشکلات قاعدگی استفاده می کنید، پزشک به شما می گوید هر روز از ماه و یا فقط دو هفته قبل از اولین روز قاعدگی از این قرص استفاده کنید. اگر شخص جوش، کهیر، تورم یا مشکل در تنفس را تجربه کرد، باید با پزشک تماس گرفته، زیرا یک واکنش آلرژی زا می تواند تبدیل به یک وضعیت اورژانسی پزشکی شود. اگر پزشک بگوید که نوزاد شما سالم است، فلوکستین در دوران شیردهی قابل استفاده است. پس از قطع مصرف این دارو، ممکن است قند خون شما افزایش یابد.

80 میلی گرم به صورت خوراکی در روز میباشد .

تنفس، نبض بالا و فشار خون است که باید مدام کنترل شود، تمام موارد گفته شده اثرات مصرف بیش از حد دارو است که در موارد بسیار نادر اتفاق می افتد. چرا که تعداد شرکت کننده و همچنین عوامل محیطی مانند تغذیه باید کنترل شوند. یوروکیناز: عوامل دارای خواص ضد پلاکتی ممکن است اثر ضد انعقادی یوروکیناز را افزایش دهند. دوز معمول فلوکستین برای کودکان 10 میلی گرم در روز است، اما ممکن است تا 20 میلی گرم در روز افزایش یابد. حداکثر دوز برای مصرف فلوکستین 80 میلی گرم به صورت خوراکی در روز میباشد . این دارو جزو داروهای تراتوژن میباشد. تهوع، سرگیجه، کاهش اشتها، خستگی و میل به خودکشی برخی از عوارض فلوکستین میباشد. تداخلات عمده فلوکستین-دارو شامل اسیدهای آمینه ال-دوپا و ال-تریپتوفان، بی اشتها، ضد تشنج، ضد افسردگی، ضد اضطراب، مسدود کننده کانال کلسیم، سیپروهپتادین، نمک های لیتیوم، و داروهای سوء مصرف است. در صورت بروز هر یک از این عوارض جانبی با احتمال کم اما جدی، فوراً به پزشک خود بگویید: تغییرات ذهنی یا خلقی، گفتار ضعیف و غیرنرمال، بی حسی، مشکل در راه رفتن، کاهش یا افزایش علاقه به رابطه جنسی، لرزش، حرکات غیرقابل کنترل، پیچ خوردگی عضلات یا جمع شدن صورت، مشکل ادرار کردن، اختلالات خواب.

یکی از علائم افسردگی بی اشتهایی است که اتفاقا برخی افراد پس از مصرف فلوکستین و بهبود افسردگی، اشتها پیدا کرده و ممکن است حتی وزن اضافه کنند. تاثیرگذاری این دارو بین بازه زمانی صبح تا ظهر بیشتر است اما به طور کلی تجویز پزشکی را در نظر داشته باشید. همچنین اگر برای مدت زمان طولانی استفاده میشود، بدون تأیید پزشک به طور ناگهانی مصرف این دارو را قطع نکنید. در حاملگی فلوکستین معمولا مصرف نمی شود ولی مصرف یا عدم مصرف این دارو در حاملگی به نظر روان پزشک تان بستگی دارد. سندرم سروتونین یا مسمومیت با سروتونین یک عارضه ی خاص مربوط به داروهای موثر برروی سطح سروتونین می باشد که اگرچه احتمال وقوع آن کم است اما در صورت عدم رسیدگی درمانی می تواند تهدیدکننده ی حیات باشد. همچنین والیوم (دیازپام) نیمه عمر طولانی تری نسبت به لیبریوم (کلردیازپوکساید) دارد که امکان دوزهای کمتر و مدت درمان طولانی مدت عارضه اضطراب را فراهم می کند. اما زاناکس (آلپرازولام) به طور موثر حملات اضطراب و هراس گاه به گاه یا کوتاه مدت را درمان می کند.

فلوکستین چیست

با این حال اگر پزشک شما تشخیص داده که برای جلوگیری از حملهی قلبی یا پیشگیری از سکته آسپرین را، معمولا در دوزهای 81 تا 325 میلیگرم، مصرف کنید به استفاده از دارو ادامه دهید، مگر اینکه پزشک شما طور دیگری صلاح ببیند. همانطور که گفته شد فلوکستین، یک داروی ضد افسردگی بازدارنده انتخابی بازجذب سروتونین است اما تحقیقات بسیاری نشان داده است که مصرف این داروی ضد افسردگی ممکن است تجمع چربی کبدی را افزایش میدهد. این خطر مشکلات ریتم قلب شما را افزایش میدهد. اگر مشکلات خوابی دارید این دارو، به شما کمک می کند بخوابید. احساس خستگی یا ضعف – اگر فلوکستین موجب احساس خستگی یا ضعف در شما شده است، فعالیت خود را متوقف کرده و بنشینید یا دراز بکشید تا زمانی که حالتان بهتر شود. مصرف فلوکستین با داروهای دیگر که باعث خواب آلودگی یا آهسته شدن تنفس می شود می تواند عوارض جانبی خطرناک یا مرگ را به همراه داشته باشد. Paroxetine بر مواد شیمیایی مغز تاثیر می گذارد که ممکن است در افراد مبتلا به افسردگی, اضطراب و یا اختلالات دیگر نامتعادل شود.

Chad Powers

افراطی متعصب تلویزیون بشارتگر الکل دوستانه. مدافع توییتر متعصب آبجو کل نویسنده

تماس با ما