در تاریکی قدم بزنید و مازوت بخورید!

[ad_1]

ایسنا: این زمستان زمستانی سال گذشته و زمستان سال گذشته و زمستان همه سال های گذشته غبار روی آسمان پایتخت و استان های بزرگ کشور خوش کرده است; غباری که سالهاست برای رن راه حلی جز © دعا برای باد و باران »وجود ندارد و هر بار یک منشاء جدید برای آن معرفی می شود.

یک بار تقصیرات گردن کیفیت بنزین می‌افتد و بار دیگر حجم تردد. این بار اما از «مازوت» به میان آمده است. همان فراورده‌ای که هم جان انسان را تهدید می‌کند، هم دشمن محیط زیست است.

فصل نخست این فاجعه به عدم تعادل بین تولید و مصرف گاز در کشور بازمی‌گرداند چندی پیش از سوی شرکت ملی گاز اعلام شد که میزان تولید گاز شیرین در کشور به 900 میلیون مترمکعب رسیده و در اختیار بخش خانگی، صنایع و نیروگاه ها قرار دارد.

در تاریکی قدم بزنید و مازوت بخورید!

در شرایطی که گاز ایران فقط به عراق، ترکیه و ارمنستان محدود شده و خبری از گاز به سایر نقاط دنیا نیست، انتظار میرود حداقل ممکن است پاسخگوی نیاز داشته باشد. اما اتفاقی که افتاد این است که به دلیل مصرف بالای گاز در خانه، گاز صنایع و نیروگاه ها قطع می شود و حال نیروگاه ها باید از سوخت دوم یا همان مازوت شده استفاده کنند.

انگار اسم زمستان با مرز خطر مصرف گاز در کشور، مخصوصا در بخش خانگی گره خورده است و جالب است که خلاء فرهنگ بهینه سازی مصرف بر دوش هیچ مسئولی سنگین نمیکند. در حالی که سامانه ملی اصلاح و بهینه سازی برای موتورخانه واحدهای مسکونی و تجاری نیز ایجاد می شود اما در عمل به نظر نمی رسد قدمی جدی در این حوزه برداشته شود که اگر برداشته شد، چنین نبود.

از سوی دیگر این سوال مطرح است که آیا نظارتی بر نحوه ساختمان سازی و عایق کاری ساختمان ها صورت می گیرد؟ چرا خبری از پنجره های دوجداره و نصب سیستم های کنترل کننده موضعی دما در برخی از ساختمان ها نیست؟

فصلی که نباید از همکاری مردم در این حوزه و پوشیدن لباس مناسب در زمستان چچمپوشی کرد. می شود به ازای هر یک درجه کاهش دمای سیستم های گرمایشی، به مقدار تولید یک فاز پارس جنوبی صرفه جویی صورت خواهد گرفت. با همه اینها با اذعان به اینکه مردم پرمصرفی هستند اما تا باید انگگت به طرف مردم باشد؟

به نظر نمی رسد در شأن دومین ککور دارنده گاز جهان باشد که با پایینآمدن درجه دما، مازوت را تقدیم ریه های مردمش کند! هر چند برخی از یک موضوع را به تحریم ها می دهند و می گویند چون تحریم ها مانع فروش مازوت شده و انبارهای نگهداری مازوت می شود، ناچار به سوزاندن مازوت ها در نیروگاه ها می شود. موضوعی که تأیید و تکذیب‌های زیادی را در پی داشت، اما آنچه که سلامتی مردم را می‌سوزد، تأیید نمی‌کند و این مسئول و آن مسئول را تأیید می‌کند.

جالب تر از همه اما راه حلی است که برای این موضوع در نظر گرفته شده است همان خاموشی ۹ شب به بعد در پایتخت! طرحی تحت تعدیل روشنایی است که به منظور پایداری شبکه برق و کاهش مصرف و کاهش مصرف گاز به منظور تولید برق صورت گرفته است. گفته شده اصلاح روشنایی معابر به صرفه جویی یک میلیون لیتری منجر به کاهش مصرف گاز نیروگاه ها و تامین نیازهای گرمایشی در نقاط سردسیر می شود. همچنین تاکید شده است که در ساعات پایانی شب تا صبح این حجم از روشنایی لازم نیست، بسیار زیاد و با توجه به این امر است.

حتی از این موضوع جالبتر این است که این طرح فقط برای پایتخت اجرا شده و گویی ساکنان شهرهای دیگر صنعتی که تحت تأثیر استفاده از مازوت هستند ریه هستند ریه ندارند. آیا باید امنیت جانی و روانی در کجای این طرح دیده شده است؟

البته ناگفته نماند که همین مصرف مازوت هم دائماً از سویی متفاوت تأیید می شود و تکذیب می شود و در محیط زیست و سایر دستگاه های مسئول مصرف مازوت در نیروگاه ها را رصد می کند که اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران می دهد که طی آبان و آذر این دستگاه آلاینده را نشان می دهد. دی‌اکسید گوگرد در ایستگاه‌های واقع در جنوب غرب و جنوب تهران افزا،ش سی.

لازم به توضیح نیست که این آلاینده ارتباط مستقیم با مستقیم با مصرف سوخت مازوت در نیروگاها و صنایع دارد. بنابراین بر اساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران میتوان نتیجه گرفت که یکی از دلایل مهم هوای تهران طی روزهای گذشته می سوزاندن سوخت مازوت در نیروگاهها و صنایع استان تهران و حتی اطراف آن باشد.

[ad_2]

Alina Bentley

کاوشگر. کارشناس سفر. متخصص قهوه. طرفدار تلویزیون عمومی متخصص پرشور بیکن. برگزار کننده آماتور محقق فرهنگ پاپ.

تماس با ما